Darmowa dostawa od 50,00 zł
Bezpieczne zakupy
Idosell security badge

Jak wybrać snowboard

JAK WYBRAĆ SNOWBOARD

 

 

 

 

 

 

 

Poradnik przeznaczony jest dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z snowboard'em i potrzebują odpowiedzi na niektóre pytania dotyczące doboru sprzętu. Pamiętajcie Snowboard'ing jest sportem kreatywny , więc jak będzie wyglądał wasz pierwszy set i co na nim będziecie robić zależy wyłącznie od was samych.

 

Deska - przeznaczenie , opis parametrów 

 

Deska jest  najistotniejszym elementem jazdy na snowboardzie i to dzięki niej ślizgamy się na śniegu .Przy doborze deski kierujemy się specyfiką snowboardu , a konkretnie w jakim terenie będziemy na niej jeździć :  stok, świeży puch, rurki na snowparku albo kickery ? Istnieje określenie deski uniwersalnej, ale zazwyczaj – tak jak w innych dziedzinach: jeśli coś jest do wszystkiego, to w rezultacie w żadnym terenie nie sprawdza się w 100% idealnie. Dlatego warto ukierunkować swoje oczekiwania i wybrać miejsce, w którym najczęściej będziemy jeździć.

 

Przeznaczenie deski

 

 

 Przeznaczenie deski odpowiada za zachowanie się jej podczas konkretnych manewrów . Do każdego rodzaju deski możemy przyporządkować konkretny teren w jakim będziemy na niej jeździć.

All Mountain - deski prawie symetryczne z małym setback (cofnięty środek ciężkości do tyły w stosunku do kierunki jazdy) 1-2 cm i tak na prawdę najbardziej uniwersalne, skonstruowane i przeznaczone dla początkujących i z nimi najczęściej kojarzone jak i średnio zaawansowanych osób , które już dość dobrze radzą sobie na stoku i chcą podnieść swoje umiejętności.Deski sprawdzą się na stoku jaki i poza nim, wybaczają dużo błędów i pozwalają na szybki progres bez zastanawiania się nad tym gdzie i jak akurat mamy ochotę jeździć.Dzięki możliwość zmiany charakteru deski możemy zmienić jej zachowanie poprzez zmianę ustawień wiązań. Likwidując mały setback, ustawiając wiązania na środku, możesz jechać śmiało do parku. Powiększając setback, cofając wiązania, możesz jechać w głęboki puch i na twardą trasę, gdzie nie będziesz potrzebował jeździć tyłem. Dzięki tym możliwościom można powiedzieć że są to deski wszechstronne, nadające się dla tych którzy jeżdżą „wszystkiego po trochu“.
Freeride - deski kierunkowe (directional), czyli te w których nose jest wyraźnie szerszy od taila, różnica tu może wynosić od 1 cm do nawet 3-4 cm.Skonstruowane do jazdy w każdych warunkach, głównie do szybkiej jazdy po przygotowanych stokach jak i w poza trasami w dziewiczym puchu. Deski directional, z przesuniętymi w tył insertami i wydłużonym nose ułatwiają jazdę w puchu oraz lepiej trzymają krawędź przy dużej prędkości.Większość desek FR ma zaawansowaną budowę, mocny pop, nie polecamy tych desek do nauki jazdy, są za trudne na początek, nie ma sensu się męczyć.
Freestyle - są to zazwyczaj miękkie deski, w kształcie twin tip (z identycznym nose & tail'em), aby jazda na switchu była tak samo łatwa i przyjemna. Sprawdzają się w snowparku i na miękkich przygotowanych trasach, niestety w głębokim puchu nose lubi nurkować. Można temu zapobiec przesuwając wiązania w stronę taila czyli cofnąć setback wymuszając w ten sposób kierunkowość deski.Snowboardy freestyl'owe mogą służyć jako deski do nauki jazdy, szczególnie gdy początkujący z góry zakłada że w przyszłości będzie chciał spróbować swoich sił na box'ach rurkach lub kickerach w snowparku. Do elementów freestyle możemy zaliczyć : jibing & buttering , które opiszemy poniżej .
Jibbing - to jeden z elementów większego zbioru który nazywamy freestyle .Deski które służą do jazdy po boxach , rurkach są nieco krótsze, o kształtcie Twin Tip i mają o kilka stopni podniesione krawędzie co ułatwia slide po poręczach i murkach, wzmacniana konstrukcja zapobiega odkształceniom przy upadkach. Deski jibbowe nie są przeznaczone do szybkiej jazdy - są stworzone do zabawy i z tego zadania wywiązują się znakomicie.
Buttering - to następny element wielkiego zbioru jakim jest freestyle.Deski na których możemy wykonywać tricki są stosunkowo miękkie w kształcie Twin, o nieco zredukowanej długości. Idealny typ dla osób lubiących jeździć w formie zabawowej, wykorzystując naturalne ułożenie stoku. Wszelkie flatowe triki, rotacje, pressy, rolle - to esencja tego stylu.

 

Kształt deski 

 

 

Odpowiada za zachowanie deski przy jeździe w różnych warunkach terenowych , dzięki niemu będziemy łatwiej śmigali na switchu, a także poruszali  w głębokim puchu bądź ułatwi nam szybką jazdę na przygotowanym stoku.

Directional – deski kierunkowe, niesymetryczne, środek ciężkości jest przesunięty w tył (setback), troszeczkę większy nose , kształt stosowany głównie w deskach Freeride'owych.
Twin Tip – deski symetryczne, przód i tył deski są takiej samej długości, środek ciężkości rozłożony centralnie, kształt stosowany głównie w deskach Freestyle'owych i Jibbowych.
Directional Twin – deski kierunkowe, niesymetryczne, środek ciężkości jest przesunięty w tył (setback), kształt stosowany głównie w deskach All Mountain



Deski "WIDE"- posiadają te sam kształty co deski regularne ale różnią się jedynie szerokością i przeznaczone są dla osób z dużą stopą (rozmiar 45 & UP ), mają szerszą talię przez co czubki butów nie wystają poza krawędź deski temu rider może poruszać się swobodnie po stoku lub poza nim.

 

 

Konstrukcja Deski - Camber, Rocker, Flat, Hybryda

 

 

 

Aby zrozumieć sens konstrukcji rockerowo-hybrydowej , należy najpierw zapoznać się z dwoma kluczowymi parametrami deski. Jest to długość kontaktowa oraz długość krawędzi efektywnej.

 

Długość kontaktowa deski to powierzchnia bezpośrednio przylegania do podłoża (w tym przypadku odpowiada za ni krawędź efektywna), oczywiście przy założeniu że na tej desce stoimy. W różnych konstrukcjach inne części deski dotykają bezpośrednio do śniegu dzięki temu producenci przypisują konstrukcje do odpowiednich warunków terenowych.
Promień skrętu - deska po obciążeniu krawędzi zakreśla na śniegu łuk - jest to promień skrętu (wyrażony w metrach) będący "przedłużeniem" kształtu wcięcia krawędzi deski, potocznie zwanego taliowaniem. Taliowanie może być jednak oparte na dwóch lub więcej łukach, dzięki czemu uzyskuje się "progresywny" promień skrętu - o różnej wartości w zależności od sposobu obciążenia deski. Wtedy w naszej prezentacji pojawia się przedział wartości "od-do".

 



Konstrukcja Deski - jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na właściwości deski, głównie odpowiada za reagowanie na bodźce wysyłane przez ridera oraz konkretnego przeznaczona deski. 

 
 Długość deski 

 

 

Jeśli określiłeś/aś już teren, po którym będziesz się głównie poruszać na desce, kolejnym krokiem jest określenie długości snowboardu. Według standardowej zasady, długość deski powinna być dobrana do wysokości brody, ale jest to określenie równie ogólne, co  „deska uniwersalna”. Tak naprawdę długość deski to indywidualna kwestia każdego ridera. Wszystko zależy od stylu jazdy oraz własnych preferencji. Ale są pewne wskazówki, którymi możecie się kierować .Coraz częściej producenci zamieszczają na deska tabele z damymi jaką długość , wagę powina mieć osoba dobierająca deskę , wtedy deskę dobieramy według wskazań producenta w innym przypadku kierujemy się :

Przy doborze deski snowpark’owej z ukierunkowaniem jibb’owym oraz desek dla osób początkujących, możemy zejść z długością kilka centymetrów poniżej „wysokości brody”. Ma to na celu ułatwienie manewrowania deską oraz zwiększenie podatności na działanie jej flexu. Aktualnie produkowane deski posiadają różne kształty nose’a oraz taila, co pozwala dodatkowo skrócić deski, zachowując dłuższą krawędź efektywną.  Poprzez taki zabieg możemy pozwolić sobie na większe prędkości przy krótszym sprzęcie.

Jeśli chcesz szybciej jeździć po snowparku i wykorzystywać większą prędkość przy kickerach oraz halfpipe, to na pewno będzie Ci zależało na stabilnych najazdach oraz lądowaniach. Aby to osiągnąć należy wybrać deskę kilka centymetrów dłuższą niż do „wysokości brody”. Taka tendencja pojawia się również przy doborze desek do technicznej jazdy po stoku oraz poza trasą (freeride).

 

Ślizg deski 

 

 

Ślizg odpowiada za prędkość deski, im lepszy ślizg tym szybciej się rozpędzisz .Wyrużniamy 2 rodzaje ślizgów tłoczony i spikany .
Tłoczony (extruded) - jest to ślizg najłatwiejszy w naprawie i nie wymaga częstego, kompleksowego smarowania. Ale jest to najwolniejszy rodzaj ślizgu ,chociąż wszystko zależy do producenta .
Spiekany (sintered) - jest dużo lepszym materiałem. Wymaga większej dbałości i systematyczności w smarowaniu. Jest szybszy od ślizgu tłoczonego.
Electra (sintered graphite) - to też ślizg spiejkany , najszybszy ze ślizgów. Jeśli nie jest regularnie smarowany utlenia się tracąc w ten sposób swoje właściwości .

 

Flex deski 

 

 

Flex to twardość deski, podawana w skali 1-10, gdzie: 1 - deska bardzo miękka, 10 - deska bardzo twarda. Sztywność wpływa na stabilność i prowadzenie deski przy dużych prędkośiach. Miękkie deski "wybaczają błędy", łatwo się prowadzą, ale nie pozwalają na dynamiczne skręty oraz trudno się prowadzą przy dużych prędkościach. Twarde deski zapewniają dobre trzymanie krawędzi podczas jazdy przy dużych prędkościach i odają sporą energię podczas skrętu, co wpływa na dynamikę fajną jazdy ale wymagają od ridera większych umiejętności .
 Sprawdź naszą ofertę desek !

 

 

 

 Wiązania - budowa 

 

Wybierając wiązania snowboardowe, należy zwrócić uwagę na kilka ważnych elementów. Po pierwsze - powinieneś dobrać wiązania zbliżone twardością do flexu deski. Warto zwrócić uwagę na materiał, z jakiego są wykonane poszczególne elementy (podstawa, piętka czy pompki).

Rozmiar - wiązanie staramy się dopasować do buta snowboardowego tak, aby jak najbardziej do niego przylegał. Wiązania zawsze wystepują w kilku rozmiarach, a każdy z rozmiarów posiada wykaz pasujących do niego butów.
Wiązania snowboardowe powinny być dobierane do konkretnej deski.Tak samo jak w przypadku desek , wiązania nają swoją twardość czyli Flex, która jest podawany w skali o 1-10 .


Podstawa - główny element wiązania, bezpośrednio stykający się z deską. Do niego przymocowane są pozostałe elementy. Jest to płyta, do której przymocowany jest Hi-back(łyżka) i strapy(paski mocujące buta), podstawę za pomocą kółka z otworami przykręcamy do deski.Materiały stosowane do produkcji wiązań snowboardowych to głównie kompozyty, ale również aluminium, tytan czy karbon. Naturalnie najmocniejsze są wiązania wykonane z aluminium i tytanu, jednakże wiązania kompozytowe również są bardzo wytrzymałe.Niektóre firmy dają na swoje wiązania nawet dożywotnią gwarancję.Przy wyborze wiązań należy zwrócić uwagę na amortyzację jaką zapewniają wiązania. Podstawa może być wyposażona w warstwę pianki lub gumy na powierzchni stykającej się z deską - zapewnia to lepsze przyleganie wiązań do deski nie usztywniając jej samej i pozwalając riderowi korzystać z naturalnego flexu deski. Górna powierzchnia podstawy powinna być pokryta na całej powierzchni pianką absorbującą wstrząsy. Dobrze kiedy podstawa ma regulowany pedał gazu i poduszkę amortyzującą pod piętą.

Higback (łyżka) - 
to element w tylnej części wiązania. Odpowiada za przenoszenie sił bezpośrednio na tylną krawędź deski, trzymanie boczne buta. Łyżka w wiązaniu snowboardowym umożliwia także regulację pochylenia kąta w stosunku do podstawy. Łyżka wyściełana jest zazwyczaj miękkim materiałem absorbującym drgania.Przy doborze należy zwrócić uwagę czy łyżki mają ergonomiczny kształt idobrze przylegają do buta.

Strapy - są to paski dzięki którym but jest trzymany w wiązaniu. W większości wiązań wsytępują dwa strapy - górny i dolny. Każdy ze strapów składa się z dwóch rodzajów pasków:

- miękkiego wyposażonego wyściełanego od spodu miękkim materiałem (poduszką) dzięki której wiązania lepiej dopasowuje się do kształtu buta. Możemy spotakć różne mateiały zastosowane w strapach jak skóra, pianka EVA lub materiały żelowe. Zakończony jest pompką.
- ząbkowanego kompatybilnego z pompką, dzięki niemu możemy precyzyjnie zapiąć wiązanie.

Pompki -
mechanizm kompatybilny z ząbkowanym paskiem, dzięki któremu możliwe jest odpowiednie zapięcie strapa . Wsytępują dwa rodzaje pompek , kompozytowe - z reguły w tańszych modelach wiązań, oraz aluminiowe, wytrzymalsze - szybciej niż kompozytowe niszczą paski.

Pedał gazu -  
występuje w przedniej części pada, w niektórych modelach wiązań także w tylnej. Często jest to wysuwany i dzięki niemu reakcja jest szybciej przenoszona na deskę. Pomaga również gdy mamy większy rozmiar stopy - ogranicza zahaczenie butami o śnieg w skecie.

 Sprawdź naszą ofertę Wiązań 




Buty Snowboardowe 

 

 

Buty snowboardowe są najważniejszym elementem doboru sprzętu snowboardowego. Większość aktualnie produkowanych modeli posiada wkładkę termoformowalną, która po kilku dniach jazdy lub wcześniejszym wygrzaniu, dostosowuje się kształtem do stopy. Dlatego powinno się unikać wypożyczania butów snowboardowych, ponieważ wkładka, która była przerobiona przez co najmniej 20 osób, nie posiada już swoich właściwości termoformowalnych. Jeśli zaczynacie swoją przygodę ze snowboardem, najlepiej zainwestować na początku we własne buty, a z usług wypożyczalni można skorzystać przy wypożyczeniu deski z wiązaniami. Kolejnym ważnym argumentem jest czas, który spędzimy w naszych butach. Wychodząc na stok spędzamy w nich prawie cały dzień, dlatego dobór dobrego i komfortowego buta snowboardowego jest najważniejszy, zwłaszcza przy dłuższych wyjazdach. Jeśli zlekceważymy tę kwestię, możemy nabawić się obtarć lub kontuzji, które mogą nie pozwolić na dalsze dni jazdy podczas dłuższej wycieczki w góry.Niewygodne, nie trzymające pięty buty mogą zniechęcić najlepszego ridera i zaprzepaścić szanse na szybki progres. Jak dobrać buty by zapewniły maksimum wygody ?
Dobór butów snowboardowych nie należy do najłatwiejszych rzeczy, dlatego trzeba poświęcić temu więcej u
wagi. Pierwszym ważnym elementem jest dobór twardości do swojego poziomu umiejętności oraz stylu jazdy. Cena butów snowboardowych wzrasta razem z ich twardością, wyjątkiem są modele jibb’owe, które posiadają wiele nowych technologii przy zachowaniu niskiego poziomu twardości.

Osoby jeżdżące po przeszkodach jibbowych zazwyczaj osiągają o wiele mniejsze prędkości na najazdach, niż podczas wybić z kicker’ów. Dlatego przy jeździe po rurkach i boksach możemy pozwolić sobie na trochę bardziej miękkiego buta, który pozwoli nam na precyzyjne wygięcie deski podczas wykonywanych ewolucji. Przewidziany flex pod przeszkody jibbowe znajduje się w przedziale 2-6, w dziesięciostopniowej skali.
Podczas najazdów do ewolucji wykonywanych na skoczniach lub w halfpipe potrzebujemy trochę większej prędkości niż przy przeszkodach jibbowych. Dlatego idealnie sprawdzi się twardszy but, który wystabilizuje nogę i pozwoli na precyzyjne wybicie. Również ma to duże znaczenie przy lądowaniu, które jest bardziej stabilne. Proponowana twardość butów na skocznie oraz pipe, znajduje się w przedziale 5-9
Jeśli przygotowujesz się na jazdę poza trasami, powinieneś zainteresować się twardszymi butami. Jazda w świeżym śniegu jest bardzo wymagająca i wiążę się z większymi prędkościami. Zastosowanie twardego buta wiąże się ze zwiększeniem kontroli oraz stabilności jazdy. Proponowana twardość buta freeride’owego znajduję się w przedziale 6-10. Modele w granicach górnej skali twardości posiadają rozwiązania dodatkowo stabilizujące nogę. Opierają się na usztywniaczach wkładanych do skorupy zewnętrznej lub usztywnieniu związanym z systemem wiązania buta.Przy szybkiej i technicznej jeździe na pewno idealnie sprawdzi się twardy but, dzięki któremu będziemy mogli precyzyjnie pokonywać wcześniej obraną trasę. Pomoże również przy stabilnej jeździe, nawet przy nierównościach powstających na rozjeżdżonym stoku. Proponowana twardość znajduje się w przedziale od 5-8 w dziesięciostopniowej skali.


N
ajważniejszy jest rozmiar - zawsze należy się kierować długością wkładki podaną w centymetrach. Takie informacje podane są każdej tabeli rozmiarów znajdującej się przy wszystkich butach. Idealnie dobrany rozmiar jest wtedy gdy w zasznurowanych butach odległość od dużego palca do końca buta jest idealna i stopa idealnie układa się w bucie.
Wkładka wewnętrzna - bezpośrednio odpowiada za komfort i dopasowanie do stopy butów. Podczas wyboru butów należy zwrócić uwagę na elementy wspomagające trzymanie kostki i pięty takie jak: poduszki wokół kostek, specjalny materiał na pięcie, specjalne paski oplatające kostkę, rozbudowany system wewnętrznego sznurowania. Jeśli wkładka wyposażona jest w poduszkę amortyzującą pod piętą obniży to zdecywoanie poziom drgań jakie są przenoszone na ridera podczas jazdy. Najlepsze wkładki są termoformowalne to znaczy, że idealnie dopasują się do Twojej stopy pod wpływem ciepła.

Podeszwa - podeszwa odpowiada za amortyzację, dopasowanie buta do wiązań i przyczepność podczas chodzenia po śniegu, zaawansowane technologicznie podeszwy doskonale spełniają te zadania.

System Sznurowania - istnieje kilka systemów sznurowania i każdy rider powinien zdecydować, który system będzie dla niego najlepszy.

1. Tradycyjny - klasyczny system opary o sznurowadła niezawodny i genialny w swej prostocie.

2. System szybkiego sznurowania - wiele firm ma swoje systemy szybkiego sznurowania, które pozwalają na zasznurowanie buta za pomocą jednego szybkiego ruchu lub pokrętła. Niektóre systemy pozwalają na regulacje zacisku osobno górnej i dolnej części buta. Panie bardzo chwalą sobie takie rozwiązania z uwagi na niewielką siłę jaką należy użyć do mocnego zasznurowania butów.

3.BOA - system oparty o sieć stalowych linek zaciskanych specjalnym pokrętłem. Nie wymaga dużej siły by dobrze zasznurować buty, a rozsznurowanie butów zajmuje... sekundę. Doskonały dla Pań, dla których mocne zasznurowanie butów może stanowić problem.

  Sprawdź naszą ofertę Butów !

 

Gogle

 

 

 

Ciężko wyobrazić sobie jazdę w trudnych warunkach bez gogli. Wbijające się w gałki oczne kryształki lodu, wyciskający łzy wiatr czy oślepiające słońce to nie są pożądane rzeczy podczas zimowego szaleństwa.

SZYBKA - szybka jest najważniejszą częścią gogli i to ona odpowiada za jakość obrazu jaki trafi do naszych oczu. Markowe gogle mają soczewki wykonane z najlepszych materiałów, które gwarantują obraz bez żadnych zniekształceń, dodatkowo chronią czy przed szkodliwym promieniowaniem UV. Szybki są dwuwarstwowe i pokryte powłokami zabezpieczającymi soczewkę przed zarysowaniem. Zaawansowane systemy wentylacji zapobiegają ich parowaniu. Do wyboru są gogle o bardzo szerokim polu widzenia, z lustrzanymi powłokami odbijającymi mocne światło słoneczne, czy z filtrami polaryzacyjnymi, które pochłaniają odbicia światła od śniegu i lodu. Kolor szybki jest dostosowany do określonych warunków zewnętrznych, jak stopień zachmurzenia, czy pora dnia (dzień/noc).

RAMKA - najlepiej gdy jest wykonana z miękkiego odpornego na niskie temperatury materiału. Takie gogle nie pękną ani nie odkształcą się podczas ekstremalnych warunków. Lekkie materiały gwarantują komfort używania przez cały dzień.

PASEK- szeroki, płynnie regulowany pasek zapewni dobre przyleganie gogli do głowy i zapobiegnie ich spadaniu podczas ewentualnych upadków.

Super Anti Fog to system zapobiegający parowaniu szybek. Podwójna szybka, specjalne kanały wentylacyjne i powłoki zapobiegające skraplaniu się pary wodnej na powierzchni szybki, pozwalają w każdych warunkach zachować doskonałą widoczność.

 Sprawdź naszą ofertę Gogli !

 

Odzież - parametry 

 

  

Jeśli mamy już deskę, wiązania, buty i gogle, czas zaopatrzyć się w odpowiednią odzież na snowboard, bez której przyjemność z jazdy byłaby, delikatnie mówiąc, "mocno ograniczona".Odzież wierzchnia posiada zawsze dwa niezwykle istotne parametry materiału z jakiego została wykonana:

Wodoodporność - parametr informujący o tym ile mm słupa wody jest w stanie wytrzymać dany materiał bez przemakania, im wyższa wartość tym lepiej (wodoodporność 10 000mm oznacza, że w warunkach laboratoryjnych dany materiał nie przemoknie pod naciskiem słupa wody o wysokości 10 metrów).
Oddychalność - parametr informujący o tym ile gramów pary wodnej na metr kwadratowy jest w stanie odprowadzić dany materiał w czasie jednej doby, również im wyższa wartość tym lepiej (oddychalność 10 000g/m2/24h oznacza, że 1 metr kwadratowy tego materiału w warunkach laboratoryjnych jest w stanie przepuścić 10kg pary wodnej w czasie 24h).
Najlepsze parametry ma wciąż bezkonkurencyjny jakościowo GORE-TEX® produkowany przez amerykańską firmę Gore. Sercem tkanin GORE-TEX® jest cieniutka, trwale wodoszczelna, wiatroszczelna i "oddychająca" membrana. Znajduje się w niej ponad 1,4 miliarda mikroskopijnych porów na centymetr kwadratowy. Materiał GORE-TEX® w swoich najlepszych produktach stosują renomowane marki snowboardowe na rynku. 

Sprawdź naszą ofertę Kurtek oraz Sprawdź naszą ofertę Spodni !

 

Oprócz klasycznej odzieży wierzchniej, która jest niezbędna podczas jazdy na stoku, nie należy zapominać o takich elementach jak: rękawice snowboardowe i skarpety snowboardowe. To właśnie one odpowiadają za termoregulacje naszych kończyn.

Rękawice Snowboardowe mogą mieć 5, 3 lub 2 "palce". Te pierwsze zapewniają dużą precyzję podczas np. zapinania wiązań, natomiast te ostatnie zdecydowanie lepiej trzymają temperaturę wszystko zależy w jakich warunkach będziesz wybierał się na deskę i na czym Ci najbardziej zależy.
Sprawdź naszą ofertę Rękawic !

 

Jeżeli masz pytanie ? Kontaktuj się na :
e-mail: info@monument.pl lub - Facebook Messenger (tutaj odpowiemy najszybciej) .
lub po prostu zadzwoń T:817184880 
  
Dziękujemy za poświęcenie nam swojego cennego czasu!
Życzymy udanych zakupów i zapraszamy ponownie!

Załoga sklepu internetowego www.monument.pl

 

 

 

 

 

 

 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel